سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : دانش را در بند کنید . عرض کردم : در بند کردن آن چگونه است؟ فرمود : نگارش آن . [عمرو بن العاص]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :11
کل بازدید :60542
تعداد کل یاداشته ها : 68
103/2/10
2:59 ع

  در روایت اهل سنت و شیعه مستندا نقل شده است که امّ سلمه همسر پیامبر (ص ) مى گوید: روزى رسول خدا (ص ) مشغول استراحت بودند که دیدم امام حسین علیه السلام وارد شدند، و بر سینه پیامبر(ص) نشستند، حضرت رسول (ص ) فرمودند: مرحبا نور دیده ام ، مرحبا میوه دلم ، چون نشستن حسین علیه السلام بر سینه پیامبر (ص...


  
  

ـ تکرار ادرار نشانه? چیست:
یک لیوان چای با صبحانه، یک لیوان آب میوه سر راه، یک لیوان چای ساعت ده، یک بطری نوشابه با ناهار، دوباره یک لیوان چای بعد از ناهار، از عصر تا شب هم دو لیوان دیگر چای، و خوردن آب در فاصله ی اینها. خوب باز هم می‌گوئید چرا اینقدر ادرار دفع می‌کنید؟ دفع ادرار میزان مشخصی ندارد و در هر کسی، حتی در هر روز، فرق می‌کند. مواد محرک کلیه و تحریک‌کننده مثانه علل شایع تکّرر ادرار هستند و در صدر همه ی آنها کافئین و الکل قرار دارد، زیرا اینها مدرهای طبیعی هستند و باعث تشکیل بیشتر ادرار می‌شوند. برخی داروهای مدر و ضدفشار خون هم دفع ادرار را زیاد می‌کنند.
عفونت‌های مجاری ادرار، که بسیار هم شایع هستند، با تحرک کلیه‌ها، مثانه، و میزراه دفع ادرار را زیاد می‌کنند. التهاب کلیه، که یک بیماری شدید کلیوی است، و بیماری ناشناخته‌ای به‌نام التهاب بینابینی مثانه که ناراحتی مداوم دستگاه ادراری است نیز باعث تکّرر ادرار می‌شوند.
زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این ناراحتی‌ها هستند که ممکن است ایجاد درد در شکم یا پشت یا احساس سوزش به هنگام دفع ادرار کند. عفونت‌ پروستات در مردان هم همین علائم را دارد. بیمار تشخیص داده نشده یا خوب درمان نشده یا قند هم تکّرر ادرار می‌‌آورد. به‌علاوه، انسداد در هر جای دستگاه ادراری (مثل سنگ کلیه یا سنگ مثانه) تخلیه کامل ادرار را مانع می‌شود، که این حالت پرشدن زودتر مثانه و احساس نیاز بیشتر به دفع ادرار را به‌وجود می‌‌آورد. این ناراحتی در سالخوردگان شدیدتر است، چون غدّه ی پروستات آنها بر میزراه فشار آورده و انسداد ایجاد می‌کند که در هنگام دراز کشیدن شبانه تکّرر ادرار را به‌دنبال دارد.
اگر شب‌ها بیشتر ادرار دفع می‌کنید، ممکن است به علت پیری باشد. با بالا رفتن سن تولید ادرار در شب بیشتر می‌شود. در سالخوردگان دو سوم ادرار در شب و یک سوم در روز تولید می‌شود، در حالی که در جوان‌تر‌ها برعکس است.
ـ درمان تکّرر ادرار:
اگر به هنگان دفع ادار احساس درد، سوزش، یا ناراحتی دیگری نمی‌کنید، زیاد جای نگرانی ندارد. ولی اگر تکّرر ادرار ناراحتتان می‌‌کند، می‌توانید برای رفع آن کاری بکنید. ماهی‌وار آب نخورید. لزومی ندارد همیشه مثل یک تشنه ی بیابان‌گرد آب بنوشید. حیاتی بودن خوردن هشت لیوان آب در روز کمی اغراق‌آمیز است. و فکر نکنید هرچه بیشتر آب بخورید سموم بیشتری از بدنتان دفع می‌شود. دفع ادرار بیش از حد نشانه ی سلامت نیست.
مثانه را کمی بزرگ کنید. با اولین اشاره ی مثانه به دستشوئی نروید. مختصری مقاومت کنید تا مثانه کمی گشاد شود. عادت دادن مثانه به تخلیه بلافاصله پس از اولین احساس نیاز به دفع آن را کوچک می‌کند. برای این کار در آغاز بعد از مدت معینی، مثلاً 15 دقیقه، بعد از احساس نیاز به دفع ادرار مثانه را خالی کنید. بعد از یک هفته، این زمان را کمی بیشتر کنید. این کار را هفته‌ها و ماه‌ها ادامه دهید تا زمان نیاز به تخلیه ی مثانه به یک بار در هر سه تا چهار ساعت برسد. اما سعی نکنید رکورد نگاه داشتن ادرار را بشکنید، چون این کار در مدت طولانی باعث عفونت ادراری می‌شود.
داروهایتان را شب نخورید. اگر داروی مدر می‌خورید و شب را بین اتاق خواب و دستشوئی در رفت‌وآمد هستید، از پزشک در مورد تغییر وقت آن سئوال کنید. شاید دارو یا برنامه ی مصرف آن را تغییر دهید. فکر کنید عفونت است. در مورد تکرار عفونت ادراری در زنان، به بخش سوزش ادرار مراجعه کنید. مردان نیز می‌توانند همین نکات را رعایت کنند، ولی چون معمولاً مبتلا به عفونت‌های ساده نمی‌شوند، باید حتماً به پزشک مراجعه کنند.
وضع پروستات را کنترل کنید. اگر بیش از 40 سال دارید و هیچ یک از موارد بالا تکّرر ادرار را برطرف نکند، ممکن است دچار بزرگی غده ی پروستات شده باشید که مانع دفع کامل ادرار می‌شود. برای معاینه به پزشک متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار مراجعه کنید. ممکن است با خوردن دارو برطرف شود. در غیر این‌صورت، عمل جراحی مشکل را حل می‌کند. پزشک بدون برش قسمت اضافی پروستات را بر می‌دارد. رجوع کنید به: بی‌اختیاری ادرار.

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
1. با وجود کم کردن خوردن مایعات و محرک‌های مثانه، تکّرر ادرار هنوز وجود دارد.
2. تکرِّر ادرار مانع انجام عادی کار، مسافرت، یا خواب می‌شود.
3. تکّرر ادرار با احساس نیاز به دفع ادرار همراه است.
4. درد و سوزش با تکّرر ادرار همراه است.


  
  

آشنایی با انواع خطوط اتصال به اینترنت

? خطوط آنالوگ معمولی:
منظور از این خطوط همان خطوط تلفنی معمولی می باشد. نرخ انتقال Data توسط این خطوط حداکثر ??.? Kb/s می باشد. استفاده از این خطوط برای اتصال به اینترنت در کشورمان بسیار رایج می باشد.
? T?:
نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در آمریکا و کانادا ارائه می شود. بر روی هر خط T? تعداد ?? خط تلفن معمولی شبیه سازی می شود. هر خط T? می تواند حامل ?.? MB/s پهنای باند باشد.
? E?:
نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در اروپا و همچنین ایران ارائه می شود. بر روی هر خط E? تعداد ?? خط تلفن معمولی شبیه سازی می شود. هر خط E? می تواند حامل ? MB/s پهنای باند باشد.نرخ انتقال Data توسط این خطوط جهت مودمهای ارائه شده در ایران حداکثر ?? Kb/s می باشد.که البته در صورت فراهم نمودن مودمهای سریعتر کاربر میتواند برابر سرعت مودم خود دیتا را دریافت نماید.
مشخصه این سیستم پیش شماره متفاوت آنها نسبت به خطوط عادی میباشد.
? ISDN:
اساس طراحی تکنولوژی ISDN به اواسط دهه ?? میلادی باز میگردد که بر اساس یک شبکه کاملا دیجیتال پی ریزی شده است .در حقیقت تلاشی برای جایگزینی سیستم تلفنی آنالوگ با دیجیتال بود که علاوه بر داده های صوتی ، داده های دیجیتال را به خوبی پشتیبانی کند. به این معنی که انتقال صوت در این نوع شبکه ها به صورت دیجیتال می باشد . در این سیستم صوت ابتدا به داده ها ی دیجیتال تبدیل شده و سپس انتقال می یابد .
ISDN به دو شاخه اصلی تقسیم می شود . N-ISDN و B-ISDN . B-Isdn بر تکنولوژی ATM استوار است که شبکه ای با پهنای باند بالا برای انتقال داده می باشد که اکثر BACKBONE های جهان از این نوع شبکه برای انتقال داده استفاده می کنند ( از جمله شبکه دیتا ایران ) .
نوع دیگر B-ISDN یا ISDN با پهنای باند پایین است که برای استفاده های شخصی طراحی شده است . در
N-ISDN دو استاندارد مهم وجود دارد. BRI و PRI . نوع PRI برای ارتباط مراکز تلفن خصوصی (PBX ) ها با مراکز تلفن محلی طراحی شده است . E? یکی از زیر مجموعه های PRI است که امروزه استفاده زیادی دارد . E? شامل سی کانال حامل (B-Channel ) و یک کانال برای سیگنالینگ ( D-Channel) میباشد که هر کدام ??Kbps پهنای باند دارند .
بعد از سال ?? میلادی و با توجه به گسترش ایتنرنت ، از PRI ISDN ها برای ارتباط ISP ها با شبکه PSTN استفاده شد که باعث بالا رفتن تقاضا برای این سرویس شد. همچنانکه در ایران نیز ISP هایی که خدمات خود را با خطوط E? ارایه می کنند روز به روز در حال گسترش است .
نوع دیگر ISDN، BRIاست( نوعی که در کیش از آن استفاده شده ) که برای کاربران نهایی طراحی شده است. این استاندارد دو کانال حامل ??Kbps و یک کانال برای سیگنالینگ با پهنای باند ??kbps را در اختیار مشترک قرار می دهد .این پهنای باند در اواسط دهه ?? میلادی که اینترنت کاربران مخصوصی داشت و سرویسهای امروزی همچون HTTP ، MultiMedia ، Voip و …. به وجود نیامده بود ، مورد نیاز نبود همچنین برای مشترکین عادی تلفن نیز وجود یک ارتباط کاملا دیجیتال چندان تفاوتی با سیستمهای آنالوگ فعلی نداشت و به همین جهت صرف هزینه های اضافی برای این سرویس از سوی کاربران بی دلیل بود و به همین جهت این تکنولوژی استقبال چندانی نشد . تنها در اوایل دهه ?? بود که برای مدت کوتاهی مشترکین ISDN افزایش یافتند . پس از سال ?? نیز با وجود تکنولوژیهایی با سرعتهای بسیار بالاتر مانند ADSL که سرعتی حدود?Mb/s برای دریافت و ???Kb/s را برای دریافت با هزینه کمتر از ISDN در اختیار مشترکین قرار میدهد ، انتخاب ISDN از سوی کاربران عاقلانه نبود.
در حقیقت می توان گفت کهISDN BRI تکنولوژی بود که در زمانی به وجود آمد که نیازی به آن نبود و زمانی که به آن نیاز احساس می شد ، با تکنولوژیهای جدید تری که سرعت بالاتر و قیمت بیشتر داشتند جایگزین شده بود .
Leased Line یا Digital Subscriber Line یا DSL : خطی است که بصورت نقطه به نقطه دو محل را به یکدیگر متصل می کند که از آن برای تبادل Data استفاده می شود. این خط دارای سرعت بالایی برای انتقال Data است. نکته قابل توجه این که در دو سر خط Leased باید مودمهای مخصوصی قرار داد.


? خط Asynchronous Digital Subscriber Line یا ADSL :
همانند خطوط DSL بوده با این تفاوت که سرعت انتقال اطلاعات آن بیشتر است.
? Wireless :
یک روش بی سیم برای تبادل اطلاعات است. در این روش از آنتنهای فرستنده و گیرنده در مبدأ و مقصد استفاده می شود. این آنتنها باید رو در روی هم باشند. برد مفید این آنتنها بین ? تا ? کیلومتر بوده و در صورت استفاده از تقویت کننده تا ?? کیلومتر هم قابل افزایش است. از نظر سرعت انتقال Data این روش مطلوب بوده اما بدلیل ارتباط مستقیم با اوضاع جوی و آب و هوایی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار نیست.
? Leased Modem :
به مودم هایی گفته می شود که در دو طرف خط Leased قرار می گیرند. از جمله این مودم ها می توان به Patton , Paradyne , WAF , PairGain , Watson اشاره کرد.
از میان انواع مودم های Leased مدل Patton در کشورمان رایج تر بوده و دارای مدلهای زیر است:
????A (Upto ???Kb/s) , ????C ( Upto ?Mb/s) و ????i (Upto ?Mb/s)
مدل ????i مودم/ روتر بوده و برای کار Bridge بیشتر استفاده می شود.
? ChannelBank:
دستگاهی است که از آن برای تبدیل خطوط E? به خطوط تلفن معمولی و بالعکس استفاده می شود.
? انواع Modem
مودمها دارای انواع مختلفی هستند که مهمترین آنها عبارتند از:
?-) Analog Modems: از این مودمها برای برقراری ارتباط بین دو کامپیوتر (User و ISP) از طریق یک خط تلفن معمولی استفاده می شود. انواع گوناگونی از این نوع مودم در بازار یافت می شود که برخی از آنها عبارتند از: Acorp , Rockwell , Dlink و … .
?) Leased Modems: استفاده از این مودمها در دوسر خط Leased الزامی است. مدلهای معروف این نوع مودمها عبارتند از: Patton , Paradyne , WAF , PairGain , Watson
? Satellite: به معنای ماهواره می باشد. امروزه بسیاری از ماهواره ها خدمات اینترنت ارائه می کنند. برخی از آنها عبارتند از: Taicom , Sesat , Telestar ?? , EuroAsia Sat
IntelSat ??? , France Telecom , ArabSat
? Bandwidth: به اندازه حجم ارسال و دریافت اطلاعات در واحد زمان Bandwidth گفته می شود. واحد اصلی آن بیت بر ثانیه می باشد. هنگامی یک ISP می خواهد پهنای باند خود را چه از طریق دیش و چه از طریق سایر روشها تهیه کند باید میزان پهنای باند درخواستی خود را در قراردادش ذکر کند. معمولا” پهنای باند برای ISPهای خیلی کوچک??KB/s است و برای ISPهای بزرگتر این مقدار افزایش می یابد و برای ISPهای خیلی بزرگ تا ?MB/s و حتی بیشتر هم می رسد.
پهنای باند بر دو نوع است:
?) Shared Bandwidth: این نوع پهنای باند ارزان تر بوده و در آن تضمینی برای تأمین پهنای باند طبق قرارداد برای مشترک وجود ندارد. چراکه این پهنای باند بین تعداد زیادی ISP مشترک بوده و همگی از آن استفاده می کنند. بنابراین طبیعی است که ممکن است در ساعات پر ترافیک ISP نتواند از پهنای باند درخواستی خود بهره ببرد.
?) Dedicated Bandwidth: این نوع پهنای باند گران تر بوده اما در آن استفاده از سقف پهنای باند در تمام ساعات شبانه روز تضمین شده است. زیرا پهنای باند بصورت اختصاصی به مشترک اختصاص یافته است.
? Bandwidth Quality: به معنای کیفیت پهنای باند می باشد.کیفیت پهنای باند به دو عامل زیر بستگی دارد:
?) Ping Time: به مدت زمانی گفته می شود که یک Packet از ISP به مقصد یک Host قوی (مثلا” www.yahoo.com) در اینترنت ارسال شده و پس از دریافت پاسخ مناسب دوباره به ISP باز می گردد. هرچه این زمان کمتر باشد پهنای باند از کیفیت بهتری برخوردار است.
?) :-P acketهنگامی که یک Packet به اینترنت ارسال می شود ممکن است که بدلایل مختلف مفقود شده و یا از دست برود. Packet Loss عبارت است از نسبت Packetهای از دست رفته و مفقود شده به کل Packetها. هر چه این نسبت کمتر باشد پهنای باند از کیفیت بهتری برخوردار است.


  
  

پادکست جدیدترین تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. به وسیله پادکست می توان صدای خود را در اینترنت منتشر کرد و می تواند یک رادیو آماتوری شخصی باشد. واژه پادکست از طرف لغت نامه آمریکایی «آکسفورد» به عنوان واژه سال انتخاب شد. این لغت نامه پادکست را اینطور معرفی کرده است: «برنامه ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده و برای دانلود و قرار دادن در دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود.» در لغت نامه اینترنتی ویکی پدیا هم در توضیح کلمه پادکست اینطور آمده است: پادکست یا پادپخش یکی از روش های انتشار پرونده بر روی اینترنت و نام عمومی نوعی برنامه آوایی است که توسط کاربران معمولاً روی یک پخش کننده موسیقی دیجیتال و عموما یک آی پاد به شکل یک فایل صوتی ساخته شده، با استفاده از اینترنت روی رایانه های خانگی و یا پخش کننده های دیجیتال پیاده می شود.

پادکست

پادکست یا رادیو اینترنتی

? معادل فارسی پادکست
پادکست از ترکیب دو واژه (Brodcast و Ipod) تشکیل شده است. آی پاد نام پخش کننده موسیقی شرکت اپل است و برودکستینگ در زبان انگلیسی به معنای انتشار است. از جمله معادل های پیشنهاد شده برای پادکست در فارسی «پادپخش» است که ترکیب کلمات آی پاد و پخش به عنوان معادل کست است وترکیب یک لغت فارسی وانگلیسی است.واژه های وبلاگ صوتی، رادیو اینترنتی و رادیونت هم ازجمله لغات پیشنهادی برای معادل پادکست است که هنوز در مورد هیچکدام اجماع وجود ندارد.
? پادکست چیست؟
به زبان ساده تر پادکست از پیشرفته ترین و جدیدترین سامانه های ارتباطی است و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به وسیله صدا که کاربران از طریق آن می توانند ساخته های صوتی و کلامی خود را به شنوندگان، ارائه دهند که از آن به وبلاگ صوتی هم یاد می شود و به زبان ساده تر جدیدترین تکنولوژی برای انتشار صوت بر روی شبکه اینترنت است. پادکست یک فایل چند رسانه ای است که با استفاده از فیدهای عمومی برای پخش صدا بر روی کامپیوترهای شخصی وموبایل، بر روی اینترنت فرستاده می شود. برای گوش کردن به پادکست شما در ابتدا نرم افزارهای خاصی را بر روی سیستم تان نصب می کنید، بعد نام و آدرس پادکست های مورد علاقه تان را به این نرم افزار می دهید و هنگامی که شما به اینترنت متصل می شوید این نرم افزار به طور اتوماتیک به آدرس پادکست های مورد علاقه شما سرمی زند و هر کدام که به روز شده باشند، فایل صوتی مربوط به آن را بر روی سیستم شما دانلود می کند و در پایان فایل های صوتی جدید را داخل دستگاه پخش موسیقی آی پاد شما می ریزد. این فرایند پس از مرحله اولیه تنظیمات کاملا به طور اتوماتیک اتفاق می افتد و شما در هر زمان بدون نیاز به اتصال به اینترنت یا دسترسی به دستگاه کامپیوتر فقط به دستگاه پخش موسیقی می توانید پادکست های جدید را گوش کنید.


? کاربردهای پادکست
در سایت اولین شبکه پادکستینگ فارسی (www.Podcast.ir) موارد زیر به عنوان کاربرهای پادکست برشمرده شده است:
?) ایجاد ایستگاههای رادیویی اینترنتی شخصی با کمترین هزینه و توسط یک دستگاه رایانه شخصی.
?) آموزش الکترونیکی و غیرحضوری در مواردی که احتیاج به توضیح شفاهی وجود دارد.
?) کتاب خوانی، شعر و شاعری، پخش موسیقی، تبلیغ خدمات و محصولات، ارتباطات مردمی و روابط عمومی، رپورتاژ و گزارشگری، تولید برنامه های تفریحی و سرگرم کننده از قبیل جوک و لطیفه، فال، قصه گویی و آموزش برای کودکان.
?) ساخت وبلاگهای صوتی که در آن وبلاگ نویس بجای نوشتن مطالب شخصی در اینترنت با مخاطبین خود حرف می زند و صدای ضبط شده را روی وبلاگ قرار می دهد.
محبوبیت جهانی پادکست در سال ???? میلادی ناسا صدای یکی از فضانوردان این سازمان را که در جریان یک سفر فضایی ضبط شده بود به شکل پادکست روی سایت قرار داد. در جریان سفر شاتل دیسکاوری به دور کره زمین، استیو رابینسون از سرنشینان شاتل فضایی یک پیام چند دقیقه ای از صدای خودش ضبط کرد که چند روز این پیام به شکل پادکست بر روی سایت ناسا قرار گرفت. در بین سیاستمداران هم یک سناتور دموکرات آمریکایی یک پادکست شخصی راه اندازی کرد و به دنبال آن بود که کاخ سفید هم تعدادی از سخنرانی های جرج بوش را به صورت پادکست روی سایت ریاست جمهوری قرارداد. سایت بی بی سی هم بخشی از برنامه های خود را در قالب بادکست ارائه می دهد. شرکت آی بی ام (IBM) هم به تهیه و ارائه پادکست در سایت خود روی آورده است به جز این ها شرکت های جنرال موتورز و پپسی کولا هم به ارائه پادکست اقدام کرده اند. و حتی سرویس یاهو هم موتور جست و جوی مخصوص برای جست و جوی فایل های صوتی و پادکست ها راه اندازی کرده است. چگونه یک پادکست داشته باشیم مرحله اول راه اندازی پادکست ضبط برنامه است. شما می توانید با کمک یک دستگاه ضبط صدای دیجیتال (Voice Recorder) صدای خود را ضبط کنید. پس از ضبط صدا یا به وسیله نرم افزار های ویرایش صدا، صدای خود را ویرایش کنید و احیانا به آن موسیقی یا صداهای دیگری بیافزایید از جمله این نرم افزارهای حرفه ای ویرایش صدا سوندفورژ (Sondforge) و کول ادیت (Cooledit) هستند که از آن ها برای ویرایش برنامه های حرفه ای رادیوئی هم استفاده می شود. البته حتی شما احتیاج به این نرم افزارهای حرفه ای ندارید و می توانید یک نرم افزار رایگان وساده تر از اینترنت قابل دریافت است. پس از تهیه فایل (mpt) شما باید فایل (RSS) هم برای پادکست تان تهیه کنید. با حاضر شدن فایل ها شما باید آن ها را در فضایی مناسب در اینترنت قرار دهید تا برای دیگران هم قابل دسترسی باشد.
نکات مهم در تهیه پادکست
در تهیه یک پادکست خوب باید نکاتی را رعایت کنید که در ذیل به آن ها می پردازیم:
?) چیزی برای گفتن داشته باشید. شما حتما می توانید برای یک ساعت صحبت کنید و از هر دری چیزی بگویید.
?) آمادگی داشته باشید. قبل از شروع، یادداشت های خود را آماده کنید. اگر قرار است با کسی مصاحبه کنید، سوال های خود را از قبل بنویسید.
?) کوتاه وساده بگویید. پادکست های زیادی هستند که سعی می کنند یک یا نیم ساعت را به هر شکل وبا هر مطلبی پر کنند.
امکان گوش کردن به پادکست های شما با کوتاه کردن آنها بیشتر خواهد شد و این به این معنا نیست که پادکست های یک ساعته مناسب نیست. ولی شروع کار که هنوز شنوندگان با شما آشنایی ندارند ودر واقع قرار است وقت خود را برای شنیدن صحبت های یک نفر جدید صرف کنند??، تا ??دقیقه مناسب تر است.
?) تمیز کار کنید.
از ابزارهای مناسب برای ضبط صدا استفاده کنید. شنوندگان عادت به گوش دادن به کیفیت خوب رادیو کرده اند و اگر صدای شما شبیه ضبط صدا در یک حمام باشد، قطعا گوش نخواهند داد. چگونگی تولید و ویرایش پادکست را یاد بگیرید. در زمان مصاحبه حرف گوینده را قطع نکنید. باید بدانید چه زمان شما باید صحبت کنید و چه زمان مصاحبه شونده.
?) خودتان باشید.
اگر واقعا یک ژورنالیست سر شناس ویا یک گوینده رادیو نباشید، ممکن نیست بتوانید چنین موضوعی را به شنونده با تقلید، تلقین کنید. سعی در تقلید صدا و یا صحبت در مورد موضوعاتی که اطلاعی از آن ندارید نکنید. حتی اگر موضوع سرگرم کننده باشد.
?) منحصر به فرد باشید.
پادکست های معروف با شنوندگان زیاد، آنهایی هستند که منحصر به فرد و اصل هستند. مردم به موضوعات کپی برداری شده شما از سایرین، گوش نخواهند کرد. ولی اگر منحصر به فرد باشید، شنونده های خاص خود را خواهید داشت. تولید پادکست مثل نوشتن، نیاز به خلاقیت دارد.
?) برنامه دقیق و سرفصل مطالب پادکست خود را ارائه کنید.
در این صورت شنوندگان از قبل می دانند که به چه چیزی ودر چه زمانی قرار است گوش دهند. نرم افزارهای تولید و استفاده از پادکست جدید حتی امکان بخش بندی برنامه ها را به شما می دهند که این موضوع در ساختمندی برنامه های شما موثر است.
?) از موسیقی برای پر کردن زمان استفاده نکنید.
اگر قرار است در برنامه های خود از موزیک استفاده کنید، از آن فقط به عنوان موزیک ونه برای پر کردن زمان استفاده کنید. در انتخاب موزیک نیز دقت کنید که مناسب برنامه شما باشد واز موزیک های نا مناسب و ناهنجار استفاده نکنید. در مجموع تولید پادکست مانند تولید محتوای کیفی دیگر مانند متن، موزیک، فیلم و غیره است. در تولید پادکست باید از ابتکار، خلاقیت و اصالت استفاده کنید تا شنوندگان خاص خود را پیدا کنید. برای بقا در این عرصه کاری کنید که مردم هر بار با ولع خاصی به سراغ شما بیایند.
? کاربردهای پادکست در روابط عمومی ها
امروزه سازمان ها و شرکت های تجاری در سراسر دنیا برای دسترسی مستقیم به مشتریان خود، پادکست را به رسانه های سازمانی خود می افزایند. پادکست پدیده ای نوین و ابزاری عالی در روابط عمومی ها است و رسانه ای که می تواند روابط عمومی خلاقی را طراحی کند. همانطور که می دانید کارشناسان روابط عمومی چهره شرکت و سازمان محسوب می شوند، یعنی مسئولیت اطلاع رسانی، تصویر سازی و غیره را به عهده دارند. ابزار قدرتمند جدیدی وجود دارد که به این چهره صدا می بخشد و صدا بیش از متن صرف موثر است، بنابراین این رسانه نه تنها قدرتمند است، بلکه کاربرد آن آسان وگستردگی آن بیش از هر رسانه موجود دیگر است وبه میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی می کند و می توان گفت رسانه ای است که اثر بخشی یک پیام رادیویی را افزایش می دهد. اما نکته مهم این است که به هنگام پخش برنامه رادیویی یا تلویزیونی شما از تعداد شنوندگان و بینندگان اطلاع دقیق ندارید اما با پادکست می توان از تعداد دقیق ذخیره شدن برنامه خود توسط افراد مطلع شوید. حتی می دانید مخاطبین شما از چه مناطقی هستند و بدین ترتیب می توانید برنامه خود را مرتبا بهبود بخشیده و به انتظارات مخاطبین خود پاسخ دهید و نه تنها برای دنیای خارج بلکه می توانید دامنه آن را گسترش دهید. همچنین می توانید از آن برای ارتباط از راه دور میان شعب مختلف سازمان خود استفاده کنید و در بعضی موارد می تواند کانال جدیدی برای درآمد زایی باشد و مزیت آن برای شرکت ها اسپانسر کردن پادکست های دیگر است. مثلا فرستادن آگهی روی پادکست های دیگر، مانند یک آگهی ?? ثانیه ای.
? نتیجه گیری
پادکست به عنوان تکنولوژی نوین در عرصه ارتباطات یک رسانه محسوب می شود که می تواند سرویس های خوبی علمی، آموزشی، تخصصی و سرگرمی و… را ارائه دهد. اما حس شنوایی که جز مهمترین حواس انسان محسوب می شود که به وسیله آن بسیاری از نیازهای ارتباطی انسان را برآورده می سازد و اطلاعاتی که مورد نیاز مخاطبان است را به صورت شنیداری در اختیارآن ها می گذارد. پادکست با تکثر صدا می تواند صداهای خاموشی که قبلا قابل شنیدن نبودن از جمله گروه های محروم وستمدیده، مخالفان و حتی صداهای جدیدی را به گوش همگان برساند. تکثر صدا تکثر رسانه ای را در پیش دارد که منجر به گسترش عرصه عمومی می شود. از طرفی استمرار، کیفیت و تنوع در این رسانه بسیار مهم تلقی می شود، به خصوص برای روابط عمومی ها که وظیفه خبری و اطلاع رسانی را به عهده دارند، می تواند این پدیده پررنگ تر جلوه نماید که رسیدن به این فضای مطلوب راه طولانی ولی امید بخشی رادر پی دارد.


  
  

رعایت بهداشت و تغذیه صحیح، راه حلی مناسب برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی به شمار می رورد.
به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”: عامل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و به این ترتیب برای برخورداری از دستگاه ایمنی قوی تر به ویژه در فصل زمستان باید روزانه آنتی اکسیدان های حاوی ویتامین های آ، ث، ای و سلنیم مصرف شود.

این در حالی است که شکر تصفیه شده، سیگار، کافئین، کم خوابی، مشروبات الکلی و تنش، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و به مخاطره می اندازد.

به این ترتیب اگر می خواهید عملکرد سیستم ایمنی خود را بهبود بخشید و بیمار نشوید دو هدف را در نظر بگیرید: اول این که با تغییر درست شیوه زندگی خود از تمام بار قرار گرفته روی بدنتان بکاهید و دوم پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع و حاوی مواد غذایی کامل و تازه، خواب کافی فراگیری کنترل موثر تنش و انجام دادن برخی حرکات ورزشی است که دستگاه گردش خون و غدد لنفاوی را تحریک می کند.

در دوره بیماری و غیر از آن علاوه بر مصرف آنتی اکسیدانهای حاوی ویتامین آ، ای و سلنیم، مصرف روزانه حدود ??? تا ???? میلی گرم ویتامین ث نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در ماه های سرد سال مفید و کارآمد است.

این باور که هوای سرد سبب بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود، افسانه است، اما واقعیت این است که گرچه سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل زمستان شیوع بیشتری دارد اما این امر بیشتر ناشی از محبوس شدن در فضاهای بسته است.

ویروس ها در هوای خشک، گرم و محیط های بسته که هوا به خوبی در آن جریان ندارد، بیشتر پخش می شوند و احتمال تماس مستقیم با میکروبها بیشتر است.

به علاوه سیستم های گرمایش مرکزی، مخاط را که دفاع طبیعی بدن در مقابل ویروسها است، خشک می کند.باور افسانه ای دیگر درباره سرماخوردگی این است که بوسیدن سبب شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود.

اما واقعیت این است که سرایت سرماخوردگی از طریق تماس دست خیلی بیشتر از سرایت آن از طریق تماس دهانی است.

باور غلط دیگر این است که با داشتن علائم سرماخوردگی، ورزش کردن خطرناک است اما واقعیت می گوید اگر تب نداشته باشید، تمرینهای سبک نظیر پیاده روی آرام، کمک می کند که پادتنهای موجود در بدن با ویروس مقابله کنند.

برخی نیز به اشتباه معتقدند که پای خیس، موی خیس و قرار گرفتن در معرض هوای سرد سبب بروز سرماخوردگی می شود.

اما واقعیت این است که هر چند چاییدن در صورتی که احساس ضعف هم می کنید، ممکن است مقاومت بدن شما را کم کند اما فقط در صورتی مبتلا به این بیماری می شوید که با ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا تماس پیدا کنید.

در حقیقت اگر بیمار هستید کمی هوای تازه می تواند شما را سر حال بیاورد. باور اشتباه دیگری نیز این است که تب خفیف را باید با آسپرین یا استامینوفن درمان کرد.

تب خفیف روش بدن برای مقابله با ویروسها است. به علاوه تب خفیف به گردش پادتن ها در سراسر بدن کمک می کند.

تغذیه در این دوران

سوب جوجه بخورید خوردن سوپ گرم علاوه بر تسکین احتقان بینی و جلوگیری از کم آبی بدن، دوره سرماخوردگی را نیز کوتاه می کند.

در آغاز سرماخوردگی از قرص های کلیدی روی (zinc) استفاده کنید تا طول دوره و شدت بیماری کاهش پیدا کند.

از مصرف نان و محصولات لبنی پرهیز کنید. زیرا احتقان همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا را تشدید می کند.

زمانی که بیماری درمان شد و دوره آن به پایان رسید مصرف مجدد نان و لبنیات را می توانید آغاز کنید.

استفاده از درمانهای گیاهی هنگام کسالت توصیه می شود. اما تاکید می کنیم که چنانچه از داروهای رایج استفاده می کنید قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین راه پیشگیری از آلوده شدن کودکان به ویروس ها، تشویق آنها به شستن دستهایشان است.

برخلاف باور عمومی، کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیستند، اما بیشتر از افراد بزرگسال صورت و بینی خود و یکدیگر را لمس می کنند و در مورد بهداشت خود بی توجه تر هستند.

بنابراین پزشکان توصیه می کنند کودکان خود را تشویق کنید که مرتب دستهای خود را بشویند به ویژه قبل از غذا خوردن، بعد از بازگشت از مدرسه و قبل و بعد از بازی تا به این طریق از انتشار ویروسها جلوگیری شود.

بگذارید سرماخوردگی دوره خود را طی کند. مصرف داروهای بدون نسخه ممکن است در روند بهبودی طبیعی بدن اختلال ایجاد کند و حتی دستگاه ایمنی بدن را مختل سازد. از این گونه داروها کمتر استفاده کنید.

هیچ گاه سرفه بهبود بخش را با داروهای بندآور سرفه درمان نکنید زیرا سرفه کردن روش بدن برای رهایی از تجمع خلط است.

با رعایت بهداشت فردی مانع بیمار شدن دیگران شوید.

وسایل خود نظیر تلفن و دستگاه های کنترل از راه دور را ضدعفونی کنید تا از آلوده کردن دیگران و آلوده کردن مجدد خود جلوگیری کنید.

ملحفه های تخت خوابها و حوله های حمام را مرتبا عوض کنید و در آشپزخانه و دستشویی های مشترک از حوله های یک بار مصرف استفاده کنیددر پایان نیز توصیه می شود که در فصل زمستان مرتب از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

چطور عطسه و سرفه بیماری را منتقل می کنند؟

امسال شیوع ویروس آنفلوآنزای جدید نوع A و B باعث شده است پیام های بهداشتی فراوانی در مورد پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه داده شود.

سرفه

همانطور که آدم ها اشکال مختلفی دارند، سرفه نیز ممکن است به اشکال و اندازه های مختلف بروز کند.

ممکن است سرفه عمیق یا سطحی، درازمدت یا کوتاه مدت و اجباری یا اختیاری باشد.

آیا می دانید چه مقدار بزاق در جریان هر سرفه به بیرون پرتاب می شود و به کجا می رود؟

پزشکان در یک آزمایش از افراد می خواهند که به درون ماسک هایی که پیش و پس از سرفه وزن می شوند، سرفه کنند.

آنها با لیزرهای قوی و تکنیک های عکس برداری سریع برای آشکارکردن جریان که سرفه ایجاد می کند استفاده می کنند و کامپیوترهای قدرتمند را برای مدل سازی این ذرات ریز به کار می برند.

یک سرفه به طور معمول با یک تنفس عمیق شروع می شود، به دنبال آن هوا درون ریه ها فشرده می شود و بعد یک فوران صدادار هوا که در کسری از ثانیه با فشار بیرون رانده می شود.

یک سرفه متوسط انسان می تواند حدود سه چهارم یک بطری نوشابه دولیتری را پرکند هوا به صورت یک جریان سریع که تا چند متر به جلو می رود، از ریه ها خارج می شود.

سرفه همچنین هزاران ذره ریز بزاق را به بیرون می راند. حدود ???? ذره بزاق در هر یک سرفه به بیرون رانده می شود، و برخی از آنها با سرعت ?? کیلومتر درساعت از دهان خارج می شوند.

عطسه

عطسه از لحاظ بیرون ریختن ذرات بزاق بدتر از سرفه است.

عطسه در پشت گلو شروع می شود، و تعداد ذرات بزاقی که بیرون می ریزد، بسیار بیشتر است، حدود ????? ذره که برخی از آنها با سرعت هایی بیش از ??? کیلومتر در ساعت به بیرون می پرند.

اکثریت عمده این ذرات اندازه ای کمتر از ??? میکرون (یک دهم میلی متر) – قطر یک تاری موی انسان دارند. بسیاری از آنها به قدری ریز هستند که با چشم عادی دیده نمی شوند.

این ذرات بسته به اندازه ای که دارند، سرنوشت های متفاوتی پیدا می کنند.

اغلب ذرات بزرگتر و سنگین تر تحت تاثیر جاذبه روی زمین می افتند. ذرات کوچکتر و سبک تر (آنهایی که اندازه شان ? میکرون یا کمتر است) کمتر تحت تاثیر جاذبه قرار می گیرند و پس بیرون رانده شدن با سرفه و پراکنده شدن با جریان هوای هوای اتاق، ممکن است تقریبا برای همیشه در هوا شناور بمانند.

حرکاتی که در اتاق انجام می شود، ممکن است باعث شود، ذرات سنگین تر که روی کف اتاق یا سطوح دیگر نشسته اند، دوباره وارد هوا شوند.

باز کردن یک در می تواند به شدت جریان هوای اتاق را به هم بزند و ذرات بزاق حاوی ویروس نشسته بر روی زمین را از جای خود بلند و وارد هوا کند. حتی راه رفتن در یک اتاق ممکن است ذرات بزاق را در مسیر حرکت شخص به هوا بلند کند.

اگر شخصی بیمار باشد، ذراتی که با یک سرفه واحد از دهان او خارج می شود، ممکن است حاوی بیش از دویست میلیون ویروس باشد. این تعداد در طول عفونت در حالیکه دستگاه ایمنی فرد در حال پاک کردن عفونت است، ممکن است خیلی متغیر باشد.

عموما در یک فرد بیمار در اغلب عفونت ها در هنگامی که اولین علائم ظاهر می شود، بیماری بیش از هر وقتی مسری است و در ادامه با مقابله ای که دستگاه ایمنی انجام می دهد، میزان سرایت بیماری کاهش می یابد.

ویروس های موجود در هوا چگونه شما آلوده می کنند؟

هنگامی که ویروس ها درون ذرات ریز بزاق وارد هوا می شوند، می توانند ساعت ها زنده بمانند.

حتی اگر این ذرات روی سطحی بنشینند، ویروس ها می توانند زنده بمانند و با دیگر به هوا وارد شدند، هنوز بیماری منتشر کنند.

اگر ذره بزاق روی یک برگ کاغذ بنشیند، ویروس های درون آن می توانند برای ساعت ها زنده بمانند. اگر این ذره روی یک سطح فلزی یا پلاستیکی قرار بگیرد، ویروس ها می توانند برای روزها زنده بمانند.

هنگامی که این ذرات آلوده استنشاق می شوند، در پشت گلو جایگزین می شوند و ویروس ها موجود در آنها سعی می کنند تا به سلول های پوششی این منطقه وارد شوند و شروع به تکثیر کنند.

ویروس در این وضعیت ممکن است به عفونت منجر شود یا نشود. دفاع های طبیعی بدن برای از بین بردن عفونت ها طراحی شده اند، و اینکه فردی بیمار می شود یا نه، بستگی به این دارد که چه تعداد ویروس را استتشاق کرده باشد و نیز اینکه دستگاه ایمنی فرد پیش از این با این ویروس برخورد داشته است یا خیر.

بررسی ها نشان داده اند افرادی که چهار بار یا بیشتر در هفته و هر بار حداقل ?? دقیقه ورزش می کنند، ?? تا ?? درصد کمتر به علت مریضی، از رفتن به سر کار باز می مانند.

پیشنهادات برای طی کردن این دوران:

به منظور پیگیری از ابتلا به بیماری های عفونی دستهای خود را به طور مرتب و با آب و صابون شستشو دهید برای این منظور از صابون های معمولی استفاده کنید استفاه از صابون های آنتی باکتریال لزومی ندارد.

اگر علائم سرماخوردگی، فقط در سرتان است، و به سینه تان سرایت نکرده است، می توانید به ورزش تان ادامه دهید.

به خودتان بیش از حد فشار نیاورید. این امر به معنای آن است که ندوید: تنها پیاده روی کنید. بررسی ها نشان نداده اند که ورزش ملایم برای سرماخوردگی بد باشد.

اگر علائم سرماخوردگی تان شدید و بیشتر از حد آبریزش بینی است، در رختخواب بمانید. این توصیه برای مواردی است که سرماخوردگی به سینه تان ریخته است، بدن درد شدید و یا تب دارید.

بزرگ شدن غدد لنفاوی هم مشکل جدی تری را نشان می دهد و بهتر است استراحت کنید.

به جز موارد سرماخوردگی خفیف، در دوران بهبودی از بیماری هم بهتر است ورزش را کنار بگذارید. پیش از شروع دوباره ورزش یکی دو هفته استراحت کنید.

برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزای ویروسی از آنتی بیوتیک استفاده نکنید زیرا عفونت های ویروسی به این دسته داروها پاسخ نداده و به جای آن از محلول نمکی برای شست و شوی بینی و قرص های مکیدنی برای کاهش سوزش و گلو استفاده کنید.

در صورت تجویز یک آنتی بیوتیک برای شما با مشاهده علائم بهبودی دارو را قطع نکرده و برنامه درمانی خود را کامل کنید . تا جایی که امکان دارد مراقب تغذیه خود باشید و از فرآورده های کاملا طبیعی و بدون هیچ آنتی بیوتیکی استفاده کنید

و بالاخره آخرین توصیه اینکه، پیش از زدن واکسن آنفلوآنزا ورزش کنید، زیرا پژوهش ها نشان داده است که فعالیت بدنی در درازمدت، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت خواهد کرد.

کیوی مفید برای سرماخوردگی:

با سرد شدن هوا بسیاری از میوه ها و سبزی هایی که منبع غنی ویتامین C هستند در دسترس ما قرار می گیرند، از انواع مرکبات گرفته تا کلم های مختلف و حتی کیوی. انگار خداوند می خواهد با نعمات بی پایانش ما را از سرماخوردگی و بیماری عفونی محافظت کند.

کیوی یکی از منابع غنی ویتامین C است و می دانید که خوردن مواد غذایی غنی از این ویتامین، ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده اند که هر یک عدد کیوی متوسط، ?? میلی گرم ویتامین C است. به این دلیل متخصصان تغذیه، این میوه را منبع عالی این ویتامین معرفی می کنند.

همچنین ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های قوی است. بررسی ها نشان داده اند افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود از انواع آنتی اکسیدان ها استفاده می کنند، کمتر به بیماری های قلبی عروقی ، سکته ی قلبی و انواع سرطان ها دچار می شوند و سیستم ایمنی بدن شان هنگام مقابله با استرس ، قوی تر عمل خواهد کرد.

یادتان باشد که هر چه کیوی رسیده تر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری خواهد داشت و مغذی تر خواهد بود.

علاوه بر ویتامین C، کیوی منبع مناسب فیبر غذایی نیز است.

بررسی ها نشان داده اند، رژیم هایی که فیبر غذایی بالایی دارند، نمی گذارند سطح کلسترول خون به حد غیرمجاز و بیمارگونه برسد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و حملات قلبی را نیز کم می کند.


  
  
<   <<   6   7   8   9      >